"پیش به سوی فتح خیبر"، " مظلوم تر از بهشتی، خدوم تر از رجایی" ، "زنده باد بهار"؛‌ اينها شعارهايي‌است كه گفته مي‌شود قرار است به وسيله آنها "اسفنديار رحيم مشائي" دل و راي مردم را ببرد! وبلاگ‌هايي كه با عنوان "حاميان اسفنديار رحيم مشايي" به نشر اخبار و اطلاعات مي‌پردازند با طرح چنين شعارهاي از ضرورت حضور مشايي در انتخابات صحبت مي‌كنند.

تشبيه رحيم‌ مشايي اين‌بار به فاتح خيبر

از اين روزها مي‌توان به عنوان نوروز احزاب ايران ياد كرد كه در آن فعالين و كانديداهاي احتمالي به ديد و بازديد يكدگر مي‌روند و خود را براي حضور فعال در بهار انتخابات آماده مي‌كنند؛‌ امروز علاوه بر گمانه‌زني‌ها درباره كانديداهاي احتمالي، شعارهاي انتخاباتي نيز به برخي از افراد منسوب مي‌شود.

تاثير تبليغات بر انتخابات‌هاي سياسي به حدي است كه گاهي معني تبليغات با انتخابات در ذهن مترادف مي‌شود. در تعريف خوش بينانه تبليغات مي‌توان گفت: "تلاشي براي رساندن دانش و اطلاعات و ايجاد شناخت پيرامون يك موضوع براي كمك به مخاطبان به منظور شكل‌گيري انتخاب درست است."

 

كارشناسان در تعريف بدبينانه از تبليغات مي‌گويند: "تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌هایي‌ برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ و دستكاري در شخصیت، افكار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ هدف‌ مشخص است‌ كه‌ این‌ هدف‌ ممكن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و... مشروع‌ يا نامشروع‌ باشد".

 

فرقي نمي‌كند معتقد به تعريف بدبينانه تبليغات باشيم،‌ يا تعريف خوشبينانه آن، در هر صورت "تدوين شعار تبليغاتي" يكي از ابزارهاي نسبتا ضروري براي شكل‌گرفتن يك تبليغ موثر است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"شعار تبليغاتي" معمولا جمله‎اي به يادماندني براي جلب توجه به يك يا چند جنبه از محصول يا موضوعي خاص است.

 

شعار خوب، بايد اين ويژگي‎هايي داشته باشد از جمله:

 

ابراز عقيده‎اي ساده، مستقيم، موجز و متناسب

 

ايجاد حس خوب در مخاطب

 

ايجاد حس اشتياق يا نياز در مخاطب

 

ايجاد حس اعتبار

 

اشاره به تمايز ميان يك موضوع يا محصول با ساير موضوعات و محصولات

 

در خاطر ماندن

 

طنين و ويژگي‎هاي صوتي خوب

 

متخصصان تبليغات همچنين معتقدند براي تمهيد افكار عمومي به منظور تمايل آنها به سمت يك كانديدا، تبليغات "بلند مدت تدريجي و غير مستقيم"‌ مورد نياز است...

 

كمتر از ۶ ماه تا برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران باقي مانده است؛ به نظر مي‌رسد آنها كه در عرصه انتخابات ايران به عنوان كانديداي احتمالي مطرح هستند، به اين پيشنهاد متخصصان عمل كرده و تبليغات مستقيم و غير مستقيم خود را آغاز كرده‌اند.

 

يكي از تحركات تبليغاتي كانديداهاي احتمالي، كه حتي هنوز تصميم قطعي براي حضور در "انتخابات" نگرفته‌اند، انتخاب "شعار تبليعاتي" است.

 

 

***"كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري" چه شعارهايي را انتخاب كرده‌اند؟

 

 

با جستجوي ساده‌اي در رسانه‌هاي مجازي مشخص مي‌شود كانديدهاي احتمالي به صورت مستقيم و يا غير مستقيم (از طريق افرادي كه به عنوان هواداران اقدام به تبليغ براي كانديداها مي‌كنند) شعارهاي انتخاباتي خود را برگزيده‌اند.

 

***تشبيه "رحيم‌مشايي"؛‌ اينبار به فاتح خيبر

 

"پیش به سوی فتح خیبر"، " مظلوم تر از بهشتی، خدوم تر از رجایی" ، "زنده باد بهار"؛‌ اينها شعارهايي‌است كه گفته مي‌شود قرار است به وسيله آنها "اسفنديار رحيم مشائي" دل و راي مردم را ببرد! وبلاگ‌هايي كه با عنوان "حاميان اسفنديار رحيم مشايي" به نشر اخبار و اطلاعات مي‌پردازند با طرح چنين شعارهاي از ضرورت حضور مشايي در انتخابات صحبت مي‌كنند.

 

همچنين به نظر مي‌رسد يك تيم رسانه‌اي با انتشار نظرسنجي‌هايي (كه اعتبار علمي آن مورد ترديد است) "رحيم مشايي" را در صدر انتخاب مردم معرفي كرده و به دنبال القاي محبوبيت اين فرد به جامعه است.

 

يك نكته قابل توجه درباره شعار زنده "باد بهار" حاميان مشايي اين است كه محمود احمدي‌نژاد، آخرين سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل را به اين جمله به پايان برد!

 

"دولت بي‌پايان" شعار ديگري است كه رسانه‌ها، پس از مصاحبه تلويزيوني احمدي‌نژاد با شبكه اول سيما (سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱) از آن به عنوان شعار كانديداي مورد حمايت احمدي‌نژاد نام بردند.

 

 

***ولايتي براي طبابت سياست ايران در انتخابات حاضر شود

 

"علي اكبر ولايتي"، پزشك و سياست‌مدار كهنه كاري‌است كه گمانه‌زني‌ها درباره حضورش در انتخابات را تاكنون تاييد و تكذيب نكرده است.

 

ولايتي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني براينكه كه آيا نامزد انتخابات رياست جمهوري كانديدا خواهيد شد، مي‌گويد: در حال حاضر قصد ندارم در اين خصوص اظهار نظر كنم.

 

اما ديدارها و فعاليت‌هاي انتخاباتي ولايتي خبر از حضور فعالش در عرصه انتخابات مي‌دهد. ولايتي همچنين فعاليت‌هاي رسانه‌اي قدرتمندانه‌اي را در عرصه خبر و فضاي مجازي آغاز كرده است.

 

"حامیان ولایتی" پیشنهاد کرده اند وی با شعار "طبیب سیاست آمد" در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

 

 

***رضايي با شعار "دولت فراگیر و امید" با چاشني"پياده‌سازي طرح فدرال اقتصادی" شانس خود را بار ديگر در انتخابات امتحان مي‌كند

 

محسن رضايي از جمله كانديداهاي احتمالي است كه آغاز فعاليت‌هاي انتخاباتي وي از ماه‌ها پيش به وضوح مشاهده مي‌شود. "دولت فراگیر و امید" نيز شعاري‌ست كه گفته مي‌شود محسن رضايي با آن براي بار دوم به عرصه انتخابات رياست جمهوري ورود پيدا مي‌كند.

 

رضايي در جمع دانشجویان دانشگاه ارومیه مي‌گويد: «با توجه به شرایط کنونی امروز گفتمان دولت فراگیر و جامعه امید را مطرح می‌کنیم که هدف اصلی از آن ایجاد توازن مناسب بین مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار اعلام مي‌كند: «صادقانه در عالم سیاسیت وارد شدم، صبور و با حوصله هستم و امیدوارم آینده ملت ایران به پیشرفت بزرگی در سال‌های آینده دست یابد.»

 

"پياده‌سازي طرح فدرال اقتصادی" شعار رضايي در عرصه اقتصاد است؛ منظور رضايي از فدرال اقتصادی نوعی از اداره جوامع به صورت دموکراتیک است که در جوامع بشری قدمتی تاریخی داشته و قبل از رژیم پهلوی نیز به صورت سنتی در کشور اجرا می‌شد. اداره هر فدرال محدود به امور اقتصادی است و مسائل سیاسی و دفاعی به صورت متمرکز باقی می‌ماند.

 

شايان ذكر است رضايي در پاسخ به سوالي كه «آيا سخنراني‌ها و حضور وي در اجتماعات، انتخاباتي است؟» تاكيد مي‌كند كه «اين ديدارها و فعاليت‌ها انتخاباتي نيست».

 

 

***باهنر با قدم گذاشتن به عرصه انتخابات "صدای پای اعتدال" را در كشور طنين‌انداز كند

 

"محمدرضا باهنر"،‌ نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و دبيركل "جامعه اسلامي مهندسين" نيز از افرادي‌ست كه به عنوان كانديداي احتمالي در انتخابات رياست جمهوري مطرح شده است.

 

علي‌رغم بي‌ميلي باهنر براي كانديداتوري در انتخابات "کمپین دعوت از باهنر" برای حضور وي در انتخابات راه افتاده است. این کمپین فعالیت خود را با شعار "صدای پای اعتدال" آغاز کرده است. در این کمپین از محمدرضا باهنر به عنوان "مرد میدان‌های سخت" نام برده شده است.

 

البته باهنر در چند شب گذشته در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات آينده گفت: فعلا تصمیمی براي اين كار ندارم و به احتمال زیاد کاندیدا نمی‌شوم؛ وحدت در جريان اصولگرايي برای من از مطرح شدن خودم به عنوان کاندیدا، اهمیت بیشتری دارد.

 

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به اين سوال كه "اگر جبهه پیروان از وي بخواهد کانديدا شود مي‌پذيرد يا خير"، عنوان كرد: من اعضاي جبهه را قانع می‌کنم تا از من نخواهند کاندیدای انتخابات شوم.

 

 

***علي نجفي: "باز کن پنجره را تا اندیشه هوایی بخورد"

 

از دیگر كانديداهاي احتمالی انتخابات رياست جمهوري "محمد علی نجفی"، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران است. روزنامه آرمان چندی پیش به سراغ محمد علی نجفی رفت و در کنار تصویری از نجفی در حال باز کردن پنجره‌ای، تیتر «باز کن پنجره را تا اندیشه هوایی بخورد» برگزید. به نظر می‌رسد، شعار انتخاباتی نجفی هم چنین سمت و سویی خواهد داشت.

 

 

***علي نيكزاد؛‌ "مردي از جنس احمدي‌نژاد؟"

 

خبرهاي غير رسمي حكايت از احتمال حضور علي نيكزاد وزير راه و شهرسازی، معروف به "وزير مسكن مهر" با شعار «بار دیگر مردی از جنس مردم» پا به عرصه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت. اين شعار ياد آور شعار محمود احمدي‌نژاد در نهمين انتخابات رياست‌جمهوري است و اين سوال را به ذهن متبادر مي‌كند كه آيا نيكزاد مردي از جنس احمدي‌نژاد است؟!

 

 

***آنها كه احتمال نامزدي‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد

 

گفتني است علاوه بر آنها كه اسامي‌شان به عنوان كانديداي احتمالي در بالا اشاره شد، افرادي چون محمدباقر قاليباف، محمدرضا عارف، یحیی آل اسحاق، منوچهر متکی، کامران باقری لنکرانی، حسن روحانی، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری و... نيز اين روزها فعاليت‌ها، تحركات و مصاحبه‌ها از خود نشان داده‌اند كه احتمال حضور آنها در انتخابات رياست جمهوري را تاييد مي‌كند.

 

همچنين هرچه به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري نزديك مي‌شويم فعاليت‌هاي انتخاباتي احزاب نيز شدت پيدا مي‌كند.

 

از اين روزها مي‌توان به عنوان نوروز احزاب ايران يادكرد كه در آن فعالين و كانديداهاي احتمالي به ديد و بازديد يكدگر مي‌روند و خود را براي حضور فعال در بهار انتخابات آماده مي‌كنند.

 

اما در ميان اين فعاليت‌ها، آنچه جاي خالي‌اش كاملا احساس مي‌شود "برنامه مدون احزاب و افراد براي سكانداري قوه مجريه" است؛ در حالي كه اخبار ديدارهاي انتخاباتي، طراحي و تدوين شعار تبليغاتي، بررسي مصداق‌ها، شكل‌گيري سفرهاي استاني نامزدها، فعاليت‌هاي رسانه‌اي و ساير برنامه‌هاي تبليغاتي احزاب و اشخاص آغاز شده است، تاكنون هيچ يك از احزاب و كانديداهاي احتمالي "برنامه موعود" خود را ارائه نكرده‌اند.

 

اين در حاليست كه اغلب فعالان سياسي و اعضاي احزاب در ارتباطات رسانه‌اي خود بر ضرورت ارائه "برنامه مدون" براي اداره كشور توسط يازدهمين رئيس جمهور ايران تاكيد كرده‌اند.

 

و در پايان اينكه با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي ايران امروز "تصميم‌گيري بر اساس برنامه جامع اداره قوه مجريه" و نه براساس "شعارهاي جذاب و دل ربا"‌ از مردم انتظار مي‌رود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا